niedziela, 2 listopada 2014

PROGRAMY I PRZESŁONA

Wyjaśnijmy kilka podstawowych pojęć:
1. liczba przesłony – określa rozmiar otworu w obiektywie, przy którym światło dociera do matrycy
2. czas otwarcia migawki – decyduje o tym, jak długo matryca jest wystawiona na działanie światła
3. wartość ISO – określa czułość matrycy, czyli jej wrażliwość na światło. Zarówno przesłona jak i czas otwarcia migawki muszą być dobrane odpowiednio do tego parametru.

Automatyczne funkcje aparatów są oznaczone specjalnymi symbolami, które w prosty i zrozumiały sposób pozwolą Ci zorientować się do czego służy dana funkcja. Uruchamia się je poprzez odpowiednie pokrętła lub przyciski na obudowie aparatu lub poprzez wybranie odpowiedniego tryby w menu. I tak Programy do fotografowania możemy podzielić na 3 grupy:

I Programy Automatyczne
1. Tryb Program, czyli wybierając ten Tryb, aparat sam ustawia wszystkie parametry.
NIKON, CANON, SONY, OLIMPUS => P

Tryb ten jest używany zazwyczaj przy nauce posługiwania się aparatem fotograficznym. Aparat w tym trybie w sposób uśredniony sam dobiera wszystkie parametry potrzebne do prawidłowego naświetlenia (czyli przesłonę i czas otwarcia migawki).

II Programy Tematyczne
Tryby tematyczne są w aparatach oznaczone odpowiednimi obrazkami. Wybierając Tryb tematyczny, definiujemy charakter definiowanej sceny, a aparat samodzielnie dobiera najlepsze ustawienia ekspozycji dla najczęściej spotykanych sytuacji. Wyróżniamy następujące programy tematyczne: Krajobrazy, Portrety, Sport, Nocne, MAKRO, itd.

III Programy Półautomatyczne
1. Tryb priorytetu przesłony, czyli Ty ustawiasz przesłonę a aparat dostosowuje czas otwarcia migawki.
NIKON, OLIPMUS, SONY, FUJIFILM => A
CANON, PENTAX => Av

W tym trybie samodzielnie wybierasz ustawienia przesłony, natomiast aparat dobiera czas otwarcia migawki w celu uzyskania optymalnego efektu. Tryb ten pozwala na dobrą kontrolę nad głębią ostrości zdjęcia.
Przy fotografowaniu krajobrazu wybierz dużą wartość przesłony co pozwoli Ci uchwycić ostrość zarówno na bliższym jak i na dalszym planie.
Przy fotografowaniu portretów, gdy chcesz uzyskać ostry pierwszy plan (np. twarz modela) a rozmyć tło (mała głębia ostrości) ustaw otwór przesłony tak by była maksymalnie otwarta (np. f/2,8 lub f/4).

2. Tryb priorytetu migawki, czyli Ty ustawiasz czas otwarcia migawki, a aparat dobiera najodpowiedniejszy otwór przesłony.
NIKON, OLIPMUS, SONY, FUJIFILM => S
CANON, PENTAX => Tv

Ten Tryb jest najczęściej wykorzystywany w fotografii reportażowej i sportowej. Pamiętaj, że jeśli ustawisz długi czas otwarcia migawki to obiekty szybko poruszające się będą na zdjęciu rozmyte, natomiast przy krótkim czasie otwarcia migawki ruch ten zostanie zamrożony.

3. Tryb ręczny (manualny), czyli Ty decydujesz o wszystkim.
NIKON, CANON, PENTAX, OLIPMUS, SONY, FUJIFILM => M

W tym trybie samodzielnie decydujesz o czasie otwarcia migawki jak i o wielkości otworu przesłony. Praca w tym trybie zajmuje więcej czasu jednak zaletą tego trybu jest pełna kontrola nad ekspozycją. Tryb ręczny jest trybem dającym największe możliwości ale również stawiającym przed fotografem największe wymagania.

Kilka słów o PRZESŁONIE Przesłona to właśnie ta część obiektywu, która reguluje ilość wpadającego światła przez obiektyw. Stopień jej otwarcia określa się mianem liczby lub wartości przesłony i oznaczana jest symbolem f/. Pamiętaj, że im większa liczba za symbolem f/… tym mniejsza jest wielkość otworu przesłony, a co za tym idzie mniejsza jest ilość światła wpadającego przez obiektyw. I tak, przy przesłonie f/16 wpuszczamy małą ilość światła do obiektywu zaś f/2.0 wpuszcza tego światła już bardzo dużo. Zauważ, że kolejne wartości przesłony ustawione są w szeregu: f/1.0, f/1.4, f/2.0, f/2.8, f/4.0, f/5.6, f/8.0, f/11.0, f/16.0, f/22.0, f/32.0… oznacza to, że kolejna wartość z tego szeregu wpuszcza dwukrotnie większą bądź mniejszą ilość światła jaka przedostaje się przez obiektyw. I tak np. przymykając przesłonę z wartości f/2.0 do wartości f/2.8 spowodujemy, że ilość światła docierająca do matrycy zmaleje dwukrotnie. I odwrotnie otwierając ją z f/5.6 na f/1.4 zwiększymy tą ilość aż szesnastokrotnie.
Gdy usłyszysz stwierdzenie „obiektyw jasny” bądź „obiektyw ciemny” będziesz już wiedział/a, że obiektywy jasne to te, które możesz regulować do otworu rzędu f/1.4 (dają one dużo światła) zaś ciemne to te, które ograniczają światło pozwalając na otworzenie przesłony np. tylko do f/5.6 (dają one mało światła).
Pamiętać również należy o tym, że przesłona i jej wartość nie wpływają jedynie na ilość wpuszczonego światła. Wpływają one również na tzw. „głębię ostrości” a oznacza ona w wielkim skrócie zakres odległości od obiektów, które wydają się na zdjęciu ostre. Ale o tym innym razem :)


Na poniższych zdjęciach zwróć uwagę na miejsce w którym jest ustawiona ostrość a wielkość otworu przesłony w obiektywie.
f/2.8



 f/5.6

 f/16




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz