O wartościach przesłony dostępnych podczas robienia zdjęć decyduje
obiektyw. Za pomocą umieszczonych wewnątrz soczewek obiektyw tworzy
obraz fotografowanego obiektu i zapisuje go na matrycy. Podstawowe
aspekty zdjęcia, które możesz regulować za pomocą obiektywu, to:
1. Ostrość obrazu widzianego przez matrycę
2. Ilość światła padającego na matrycę
3. Względna wielkość obrazu na matrycy
Obiektyw
zbudowany jest z soczewki lub układu soczewek,których zadaniem jest
skupienie wpadających do obiektywu promieni światła na matrycy.
Odległość środka soczewki od punktu, w którym ustawisz ostrość,nazywamy ogniskową soczewki.
Tak
więc to właśnie obiektyw decyduje o dostępnym zakresie wartości
przesłony, a w różny sposób dzieje się to w obiektywach stałoogniskowych
i zmiennoogniskowych.
Obiektywy stałoogniskowe zwane potocznie stałkami, mają jedną ogniskową i stałą maksymalną przesłonę, np. obiektyw 35mm f/2 ma ogniskową 35mm i maksymalną przesłonę f/2.
Obiektywy zmiennoogniskowe występują
natomiast w dwóch typach: ze zmienną przesłoną oraz ze stałą przesłoną,
np. obiektyw 75-300 mm f/4,5-5,6 ma ogniskową od 75 do 300 mm a
minimalna liczba przesłony wynosi między f/4,5 a f/5,6. Co to oznacza?
Że gdy korzystasz z ogniskowej 75 mm to minimalna liczba przesłony
wynosi f/4,5 zaś gdy stosujesz ogniskową 300 mm minimalna liczba
przesłony wynosi f/5,6.
I tu należy pamiętać, że gdy stosujesz
zoom liczba przesłony zmienia się co w konsekwencji daje Ci wyostrzenie
tła. Np. chcesz zrobić zdjęcie tak by interesujący Cię obiekt wyróżniał
się a tło było rozmyte, jednak gdy zastosujesz zoom chcąc zbliżyć ujęcie
- przesłona zmienia się a w rezultacie zmianie ulega także głębia
ostrości. Obraz z rozmytym tłem zamieni się w obraz z ostrym tłem.
Korzystając z obiektywów o zmiennej ogniskowej, pamiętaj że:
1. Zoomując ekspozycję, zwiększ ISO tak aby czas naświetlania pozostał odpowiednio krótki.
2. Gdy
chcesz uzyskać małą głębię ostrości zachowaj w obiektywie najmniejszą
ogniskową a zamiast stosować zoom podejdź bliżej do fotografowanego
obiektu.
3. By uniknąć cyfrowego szumu stosuj statyw oraz długi czas naświetlania przy mniejszym otwarciu przesłony oraz niskim ISO.
Kąty widzenia obiektu względem ogniskowej zastosowanego obiektywu.
Wielkość ekspozycji względem zastosowanej ogniskowej
Wyróżniamy następujące kategorie użytkowe obiektywów:
a) Super szerokokątne – o kącie powyżej 84 st.
b) Szerokokątne – o kącie widzenia 82 – 64 st.
c) Standardowe – o kącie widzenia zbliżonym do ludzkiego oka: 63-34 st.
d) Teleobiektywy – o kącie widzenia 33-8 st.
e) Super teleobiektywy – kat widzenia poniżej 8 st.
Mówiąc
o obiektywach szerokokątnych można tu podać przykład obiektywu o nazwie
Rybie Oko, którego kat widzenia sięga rzędu 180 – 220 stopni.Wyróżniamy
dwa rodzaje tego typu obiektywów:
1. Kołowe – gdzie obraz w kadrze przyjmuje kształt koła, oraz
2. Pełno klatkowe – gdzie obraz zajmuje całą powierzchnię kadru.
Jeżeli chcesz fotografować dziką przyrodę bądź wydarzenia sportowe, użyj
teleobiektywu. Pozwoli Ci on „zbliżyć się” do fotografowanego obiektu
na tyle blisko byś mógł uchwycić niepowtarzalne kadry.
Odnośnie zdjęć makro. Większość aparatów (o ile nie wszystkie) posiadają
wbudowany program do robienia zdjęć makro. Najczęściej jest on
oznaczony ikoną „tulipanka” na pokrętle programowym, co nie znaczy, że
niema odpowiednich obiektywów do makro - są. A ich możliwości pozwolą ci
zapoznać się ze światem o istnieniu którego nawet się nie spodziewałeś.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz