niedziela, 2 listopada 2014

OBIEKTYWY

O wartościach przesłony dostępnych podczas robienia zdjęć decyduje obiektyw. Za pomocą umieszczonych wewnątrz soczewek obiektyw tworzy obraz fotografowanego obiektu i zapisuje go na matrycy. Podstawowe aspekty zdjęcia, które możesz regulować za pomocą obiektywu, to:

1.      Ostrość obrazu widzianego przez matrycę
2.      Ilość światła padającego na matrycę
3.      Względna wielkość obrazu na matrycy

Obiektyw zbudowany jest z soczewki lub układu soczewek,których zadaniem jest skupienie wpadających do obiektywu promieni światła na matrycy. Odległość środka soczewki od punktu, w którym ustawisz ostrość,nazywamy ogniskową soczewki.

Tak więc to właśnie obiektyw decyduje o dostępnym zakresie wartości przesłony, a w różny sposób dzieje się to w obiektywach stałoogniskowych i zmiennoogniskowych.

Obiektywy stałoogniskowe zwane potocznie stałkami, mają jedną ogniskową i stałą maksymalną przesłonę, np. obiektyw 35mm f/2 ma ogniskową 35mm i maksymalną przesłonę f/2.

Obiektywy zmiennoogniskowe występują natomiast w dwóch typach: ze zmienną przesłoną oraz ze stałą przesłoną, np. obiektyw 75-300 mm f/4,5-5,6 ma ogniskową od 75 do 300 mm a minimalna liczba przesłony wynosi między f/4,5 a f/5,6. Co to oznacza? Że gdy korzystasz z ogniskowej 75 mm to minimalna liczba przesłony wynosi f/4,5 zaś gdy stosujesz ogniskową 300 mm minimalna liczba przesłony wynosi f/5,6.
I tu należy pamiętać, że gdy stosujesz zoom liczba przesłony zmienia się co w konsekwencji daje Ci wyostrzenie tła. Np. chcesz zrobić zdjęcie tak by interesujący Cię obiekt wyróżniał się a tło było rozmyte, jednak gdy zastosujesz zoom chcąc zbliżyć ujęcie - przesłona zmienia się a w rezultacie zmianie ulega także głębia ostrości. Obraz z rozmytym tłem zamieni się w obraz z ostrym tłem.

Korzystając z obiektywów o zmiennej ogniskowej, pamiętaj że:

1.      Zoomując ekspozycję, zwiększ ISO tak aby czas naświetlania pozostał odpowiednio krótki.
2.      Gdy chcesz uzyskać małą głębię ostrości zachowaj w obiektywie najmniejszą ogniskową a zamiast stosować zoom podejdź bliżej do fotografowanego obiektu.
3.      By uniknąć cyfrowego szumu stosuj statyw oraz długi czas naświetlania przy mniejszym otwarciu przesłony oraz niskim ISO.


Kąty widzenia obiektu względem ogniskowej zastosowanego obiektywu.

 Wielkość ekspozycji względem zastosowanej ogniskowej


Wyróżniamy następujące kategorie użytkowe obiektywów:
a)     Super szerokokątne – o kącie powyżej 84 st.
b)     Szerokokątne – o kącie widzenia 82 – 64 st.
c)     Standardowe – o kącie widzenia zbliżonym do ludzkiego oka: 63-34 st.
d)     Teleobiektywy – o kącie widzenia 33-8 st.
e)     Super teleobiektywy – kat widzenia poniżej 8 st.

Mówiąc o obiektywach szerokokątnych można tu podać przykład obiektywu o nazwie Rybie Oko, którego kat widzenia sięga rzędu 180 – 220 stopni.Wyróżniamy dwa rodzaje tego typu obiektywów:
1.      Kołowe – gdzie obraz w kadrze przyjmuje kształt koła, oraz
2.      Pełno klatkowe – gdzie obraz zajmuje całą powierzchnię kadru.

 Jeżeli chcesz fotografować dziką przyrodę bądź wydarzenia sportowe, użyj teleobiektywu. Pozwoli Ci on „zbliżyć się” do fotografowanego obiektu na tyle blisko byś mógł uchwycić niepowtarzalne kadry.



Odnośnie zdjęć makro. Większość aparatów (o ile nie wszystkie) posiadają wbudowany program do robienia zdjęć makro. Najczęściej jest on oznaczony ikoną „tulipanka” na pokrętle programowym, co nie znaczy, że niema odpowiednich obiektywów do makro - są. A ich możliwości pozwolą ci zapoznać się ze światem o istnieniu którego nawet się nie spodziewałeś.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz