Robiąc zdjęcia wyobraź sobie (o ile nie masz takiej funkcji w swoim
aparacie), że kadr jest podzielony dwiema liniami pionowymi i dwiema
poziomymi co 1/3 kadru. Przecięcie się tych linii tworzy tzw. mocne
punkty. Główny temat zdjęcia powinien być umieszczony właśnie na styku
tych linii. Ważne jest by korzystać z jednego punku na raz, np. robiąc
zdjęcie modelowi umieszczamy jego twarz w jednym z tych punktów co da
nam pewność, że oglądający to zdjęcie od razy skupi się na twarzy
modela.
2. Linia horyzontu
Zasada trójpodziału przydatna jest szczególnie w fotografii krajobrazów. Kadrując zdjęcie staraj się umieszczać linię horyzontu na jednej z dwóch poziomych linii. Robiąc zdjęcie zachodu słońca kadruj horyzont na dolnej linii zaś wschodu słońca na górnej co da Ci możliwość ukazania odbicia słońca w wodzie gdy na niebie nic się nie dzieje.
3. Wieloplanowość kompozycji
Każde zdjęcie jest dwuwymiarowe, ale można nadać mu złudzenie trójwymiarowości. Umieść temat zdjęcia tak, aby przed nim i za nim coś się znajdowało. Skorzystaj z głębi ostrości by zamazać przedni i tylny plan a uwagę widza przykuć na środkowym planie zdjęcia. Tak można fotografować krajobrazy górskie, dachy budynków w mieście, itp. Inną możliwością wprowadzenia wieloplanowości kompozycji jest wprowadzenie tzw. linii prowadzącej. Może nią być droga, szyna tramwajowa lub brzeg morza, ważne by wzrok podążający za taką linią prowadził nas do jakiegoś celu.
4. Jasne elementy przyciągają wzrok
Wzrok widza odruchowo wędruje do najjaśniejszego punktu na zdjęciu. Dlatego np. fotografując wschód słońca tarcza słoneczna powinna być w jednym z mocnych punktów. Jeżeli tak nie będzie to wzrok widza i tak podąży ku tarczy słońca (najjaśniejszy punkt) a dopiero później do miejsca na którym nam zależy.
5. Spoglądamy w oczy
Oglądając zdjęcia portretowe nasz wzrok odruchowo kieruje się ku oczom modela. Robiąc takie zdjęcia staraj się ustawiać ostrość na oko lub na obszar między oczami pamiętając jednak żeby ustawienie oczu lub oka modela znajdowało się w jednym z mocnych punktów.
2. Linia horyzontu
Zasada trójpodziału przydatna jest szczególnie w fotografii krajobrazów. Kadrując zdjęcie staraj się umieszczać linię horyzontu na jednej z dwóch poziomych linii. Robiąc zdjęcie zachodu słońca kadruj horyzont na dolnej linii zaś wschodu słońca na górnej co da Ci możliwość ukazania odbicia słońca w wodzie gdy na niebie nic się nie dzieje.
3. Wieloplanowość kompozycji
Każde zdjęcie jest dwuwymiarowe, ale można nadać mu złudzenie trójwymiarowości. Umieść temat zdjęcia tak, aby przed nim i za nim coś się znajdowało. Skorzystaj z głębi ostrości by zamazać przedni i tylny plan a uwagę widza przykuć na środkowym planie zdjęcia. Tak można fotografować krajobrazy górskie, dachy budynków w mieście, itp. Inną możliwością wprowadzenia wieloplanowości kompozycji jest wprowadzenie tzw. linii prowadzącej. Może nią być droga, szyna tramwajowa lub brzeg morza, ważne by wzrok podążający za taką linią prowadził nas do jakiegoś celu.
4. Jasne elementy przyciągają wzrok
Wzrok widza odruchowo wędruje do najjaśniejszego punktu na zdjęciu. Dlatego np. fotografując wschód słońca tarcza słoneczna powinna być w jednym z mocnych punktów. Jeżeli tak nie będzie to wzrok widza i tak podąży ku tarczy słońca (najjaśniejszy punkt) a dopiero później do miejsca na którym nam zależy.
5. Spoglądamy w oczy
Oglądając zdjęcia portretowe nasz wzrok odruchowo kieruje się ku oczom modela. Robiąc takie zdjęcia staraj się ustawiać ostrość na oko lub na obszar między oczami pamiętając jednak żeby ustawienie oczu lub oka modela znajdowało się w jednym z mocnych punktów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz